Tre trender för 2021
2020 är slut och vi kan med spänning och förhoppningar ta oss an 2021. 2020 har varit ett år med stora förändringar för våra företag, förändringar på mer än ett sätt. Företag har börjat jobba på nya sätt, medarbetare jobbar hemifrån i stor utsträckning, hemleveranser av varor har tagit fart…
Digitala lösningar har blivit vanligare och utvecklingen har accelererat. Vi ser nya lösningar för allt från digitala möten, till digitala automater för handsprit och smarta entréer. Det hände mycket förra året. Vad kan vi vänta oss av 2021 gällande digital skyltning???
Troudigital har gjort en spaning och identifierat ett antal trender för det kommande året. Jag har tittat närmare på tre av dem.
Skärmar med hög ljusstyrka
Det är skärmen som ska se till att budskapet kan förmedlas, så det är viktigt att meddelandena ser bra ut och är lätta att läsa.
Man ser skärmarna bra i svagt ljus, men i till exempel starkt solljus så kan innehållet på skärmen ”försvinnna”. Skärmar med ultrahög ljusstyrka funnits i några år, i takt med att priserna sjunker så blir de mer tillgängliga för fler. Med en sådan skärm så blir innehållet lätt att se, även i direkt solljus. Det här är en lösning som förutspås bli allt mer vanlig i skyltfönster, när detaljhandeln kämpar för att locka konsumenter till köp.
Automatiskt genererat innehåll
Företag i hela världen utvecklar sätt att effektivisera och automatisera sin verksamhet. Nu är det dags för Digital-Signage-industrin att göra detsamma.
Schemaläggning på ett enkelt sätt, har vi haft länge. Men det förutsätter ju förstås att du har ett innehåll som du vill visa. Så hur kan vi effektivisera arbetet med själva innehållet?
Ett sätt är att använda mallar som du enkelt redigerar själv. Ett annat är att hämta information från olika platser och samla den i specialbyggda mallar.
Digitala produktkataloger på skärm, i butik
COVID-19-pandemin har resulterat i att butiker har jobbat för att hitta lösningar för att minska spridningen av bakterier. Tänk dig en klädbutik… Hundratals personer rör kanske vid samma plagg en dag. En plats för spridning av smitta… Så vad kan man göra åt det?
Man kan visa ett enda plagg i en storlek och placera en skärm med en digital produktkatalog intill. Kunden går in med hjälp av en touchsskärm och lägger till varan i rätt storlek i sin korg. Man kan sedan få den hemlevererad eller så hämtar man den i kassan.
Skärmen kan torkas av löpande under dagen för att ta bort bakterier och virus.
Det här är tre tänkbara trender för 2021. Jag ska läsa om fler, så kom snart tillbaka till bloggen 🙂