Schemalägg musik och ljud och påverka både känsla och försäljning.
Rätt ljud vid rätt tillfälle… För att skapa stämningar, styra beteenden eller öka köplusten. Fungerar det? Ja det gör det.
Naturljud har en bevisad positiv effekt på människors välbefinnande. Genom att medvetet ljudsätta utrymmen kan man motverka stress, skynda på tillfriskningen av människor i sjukhusmiljöer eller öka kreativiteten i arbetsmiljöer.
Om vi istället tittar på butiker så visar forskning att behaglig doft, skön musik och vackra miljöer får kunden att stanna längre i butiken. Och att köpbenägenheten ökar rejält.
Det finns forskning från England som visar att tempoväxlingar i ljud och musik i butiker spelar roll. Kunderna stannar längre i butiken om musiken är långsam. Vill man öka genomströmningen av människor så kan man spela snabbare musik.
Om vi vänder uppmärksamheten mot restaurangbranschen istället och funderar över hur ljud påverkar i restaurangmiljö. Då hittade jag professor Charles Spence på Universitetet i Oxford i England. Han är professor i experimentell psykologi och forskar på hur olika sinnen påverkar varandra. Han har forskat just kring hur ljud påverkar oss gällande mat och dryck. Hans forskning visar att ljus musik framhäver de fruktiga söta smakerna i ett vin. Spelar man istället dovare musik så framhävs de kärvare smakerna. Musikens tonhöjd, volym och tempo påverkar vår upplevelse. Hur vi beställer, hur snabbt vi äter, vad vi tycker om maten. Hög ljudnivå gör att allt smakar mindre. Men hög volym ökar också försäljningen av läsk och får oss dessutom att äta snabbare. Högt tempo i musiken får oss också att äta snabbare.
Att jobba med ljud är att påverka upplevelser och försäljning. Det kan du planera i förväg och schemalägga precis som du schemalägger bilder på dina digitala skärmar. Du kan använda samma system för att schemalägga ljudfiler. Då kan du styra tempo och känslan i lokalen.
Det här är ett spännande område som jag kommer tillbaka till framöver är på bloggen. Har du egna erfarenheter av detta så hör gärna av dig!
Photo by Marcin Kempa on Unsplash