Regnställ när himlen mulnar och våtdräkter när det blir varmare
Digital Signage kan vara en alldeles lysande lösning för en detaljhandelskedja som har butiker på olika platser med olika förutsättningar och villkor.
Det kan vara en utmaning att samordna kampanjer så att de ”går hem” hos alla. Ofta så blir budskapen bra men inte helt träffsäkra. Så är det ju alltid med generella budskap, det stämmer hyfsat för målgruppen. Men vad händer om man träffar ännu mer mitt i prick? Jag tror att det går att öka effekten rejält med en mer flexibel och träffsäker marknadsföring.
Med digitala tavlor kan du skapa maximal flexibilitet. Du kan anpassa budskapen efter tidpunkter, väder, säsong, särskilda händelser och annat. Du kan styra och anpassa marknadsföringen exakt efter de förutsättningar som gäller för tillfället.
Ett buskap för fjällvärlden och ett för kusten
Tänk en Outdoor-kedja som säljer kläder och utrustning för friluftsliv – de kan ha ett budskap i fjällvärlden, ett annat på kusten… samtidigt. Om vädret ändras så kan erbjudandena också ändras. Regnställ när himlen mulnar och våtdräkter när det blir varmare… Ju mer anpassat budskap, desto större effekt.
Man kan med andra ord snabbt lägga till innehåll som är unikt för varje butik eller skicka samma innehåll i alla butiker. Man kan lägga ut allt från fasta annonser till videodemonstrationer för produkter. Hur sätter man upp ett tält, hur fungerar spritköket, hur ska du göra för att pumpa SUP-brädan…?
Flexibilitet till max med andra ord. Och tänk på alla tryck- och fraktkostnader man sparar…