Tusen Procent

Det handlar om digital skyltning
Startsida / Plötsligt blev den italienska glassen godare…

Plötsligt blev den italienska glassen godare…

En idrottshall som så många andra. Simhall. A-hall. Relaxavdelning. Och en liten restaurang med hamburgare, kaffe och dagens rätt. Tusentals besökare varje år. En plats dit man går får att må bra. Lite eftersatt i underhållet. Men likväl en av kommunens verkliga mötesplatser. Maserhallen i Borlänge köpte in 7 digitala informationstavlor som ersatte handskrivna lappar, en griffeltavla och affischer. I restaurangen fick tavlan berätta om maträtter, fika och… om den italienska glassen. Den sålde inte särskilt bra innan. Glassen alltså. Men med bild, pris och en kort text på den stora digitala tavlan så ökade försäljningen omedelbart. Redan efter någon timme så kunde man konstatera att försäljningen höll på att skjuta i höjden. När den första dagen var slut hade man ökat försäljningen med ettusentrehundra procent jämfört med dagarna innan.

Vad säger en sådan berättelse oss? Man skulle kanske kunna säga att människor är lättlurade… Eller att man behöver bli påmind och informerad för att veta. Eller kanske att en riktigt läcker bild gör att det kan vattnas i munnen och man får svårare att stå emot. Oavsett vilket, så vet jag att det finns många liknande exempel. Kanske kan man säga att med smart marknadsföring så kan man manipulera människor. Det är ju ingen nyhet, det är något som reklambranschen har jobbat med i alla år. Med den nya digitala tekniken så ökar möjligheterna avsevärt. Är det positivt eller negativt? Det vet ja inte, det beror alldeles säkert på vem som frågar. Martina i Maserhallens restaurang skulle nog säga att det är bra.

#tusenprocent