När använde du musik eller ljud för din internkommunikation senast?
Jag satt i bilen och hörde en gammal låt med Dionne Warwick… Jag var några kilometer hemifrån på samma väg som jag alltid åker… men plötsligt så var jag på en helt annan plats, i en helt annan tid. Minnena var glasklara. Det var inget särskilt som hände men det var den där låten…
Det fick mig att tänka på musik som ett verktyg för att locka fram känslor, minnen… och för att kommunicera.
Musik kan skapa en känsla som förstärker ett budskap. Dramatiska toner, pigga glada strofer… ödesmättat eller hoppfullt. Musik kan påverka hela vårt känsloregister. Du kan bli melankolisk eller arg men också glad och fylld av energi.
TV Reklam använder ljud och musik för att skapa den där känslan, men när vi jobbar med andra kanaler så glömmer vi ofta bort vilken effekt den kan skapa. När använde du musik eller ljud för din internkommunikation senast?
Kanske har du digitala tavlor på olika platser på företaget, dom allra flesta har möjlighet att spela ljud. Det är självklart viktigt att välja rätt ljud och rätt volym så att det inte blir störande. Men du kan öka effekten av budskapet på samma sätt som vid extern kommunikation och marknadsföring. Varför inte prova…