Kan digital signage hjälpa till att höja takten på klimatarbetet?
Igår invigdes COP26, den stora klimatkonferensen i Glasgow i Skottland. Många säger att det kan vara det viktigaste mötet i mänsklighetens historia. Andra är inte lika dramatiska men man kan konstatera att tiden rinner iväg och vi behöver nu, gemensamt över världen, ta krafttag och börja agera och inte bara prata om våra ambitioner att minska koldioxidutsläppen.
I hela den stora klimatomställningen är information, kommunikation, utbildning, dialog och faktaspridning oerhört viktiga faktorer. Alla kanaler är viktiga och alla kanaler behövs. Alla människor behöver nås om vi ska uppnå de effekter vi vill.
Digitala tavlor kan fylla en enormt stor funktion för att sprida budskap i både stort och smått. Utomhus, inomhus, generella budskap, uppmaningar eller detaljerad information anpassad efter den aktuella situationen.
Den digitala tavlan tröttnar aldrig, den matar på med budskap dygnet runt, outtröttlig och levande. Den kan programmeras i förväg, den kan hämta fakta och information via olika digitala flöden för att spegla dem till tittarna, den kan styras på distans när behov uppstår och den kan också interagera med sina tittare. Möjligheterna är stora, så kanske kan digital signage faktiskt hjälpa till att höja takten på klimatarbetet.
Foto Fredrika Carlsson on Unsplash