Drive Thru med digitala tavlor
Drive Thru-försäljning har funnit längs hos våra stora hamburger-kedjor. Du kör fram, ser utbudet på en ljuslåda, pratar med försäljaren via ett högtalarsystem, åker fram till luckan för att betala, och så nästa lucka för att hämta maten. Det är både tidsödande och personal-krävande.
Under pandemin så började även andra typer av butiker att sälja sina varor med hjälp av beställningar i förväg och upphämtning via just drive thru. I spåren av pandemin så säger globala trendforskare att det här är ett beteende och en försäljningssätt som kommer att bli allt vanligare. Det innebär att själva sättet att jobba med Drive Thru’s kommer att utvecklas mycket.
McDonald’s har nyligen startat ett samarbetat med IBM för att utveckla och implementera automatiserad ordermottagning vid sina driv-thrus. Restauranger som inte tidigare haft den här typen av försäljning börjar också titta på möjligheten.
Nu behöver man generellt sett se över kundupplevelsen för att göra den allt bättre. Det är då som den digitala skyltningen kommer in i bilden.
Menytavlorna blir digitala istället för nuvarande ljuslådor. Här kommer reklam att varvas med själva menyn. Om något tar slut eller nya råvaror köps in, så kan man snabbt uppdatera menyn så att den alltid speglar det aktuella utbudet. Dessutom kommer restaurangägaren att ständigt ha tillgång till statistik över försäljningen för att kunna se trender och anpassa sig efter kunderna. Det blir enklare och bekvämare för kunden och mer effektivt för butiken/restaurangen.
En spännande utveckling väntar, och det här är bara början…