Digital signage direkt i ditt öga…
Vi pratar mycket om digial signage… det är en stor möjlighet för att nå ut till människor på platser där dom finns, människorna… med budskap anpassade efter situationen… men…kommer vi att använda oss av skärmar i framtiden? Eller kommer vi att se budskapen på något annat sätt? Amerikanska startupen Mojo Vision tillverkar smarta kontaktlinser. Tanken är svindlande men högst verklig.
Företaget Mojo Vision är en startup från Kalifornien som haft en miljard kronor i kapital för att utveckla smarta kontaktlinser. Smarta kontaktlinser är elektronik som fästs direkt på ögat. Man har bland annat utvecklat en monokrom skärm som inte är bredare än en halv millimeter, men som rymmer hela 14 000 ppi (pixlar per tum). Som jämförelse har en modern smartphone i regel 300–400 ppi. Mojo Visions linser har också radioteknik för dataöverföring, batteri och rörelsesensor.
Användningsområdena är fler än man kan räkna till säger man från Mojo Vision. Man kan tänka sig att det blir enkelt att hålla ett föredrag utan annat teknikstöd, att man kan få vägbeskrivningar via pilar eller annan visuell information som läggs på den fysiska miljön, eller att notiser om meddelanden eller väderlek dyker upp naturligt i ens synfält.
Jag som provade ett par Google Glasses på den tid det begav sig undrar hur det kommer att kännas… att ha tekniken i ögonen och budskapen i synfältet… Glasögonen var lite läskiga…
Jag kan inte heller låta bli att fundera över vilka möjligheter det ger förutom dom som företaget själva har som exempel…
Det tål att tänkas på…
Tills vidare nöjer jag mig med att få och sprida budskapen på skärmar.