Bli igenkänd och bli lojal
Förra året kunde vi läsa att Isabella Löwengrip ville använda sig av ansiktsigenkänning i sin nystartade butik i Stockholm. Kamerorna skulle registrera ålder, kön och humör hos kunderna. Helt enkelt för att känna igen dem och ge dem bättre service.
Datainspektionen visade intresse för projektet och det blev en del skriverier i media kring det här. När jag tittar på Datainspektionens sida idag så läser jag att Datainspektionen har avslutat denna tillsyn utan åtgärd eftersom det framkommit att företaget ifråga inte har utfört eller planerar att utföra försök med ansiktsigenkänning.
Men jag gissar att det bara är en tidsfråga innan andra butiker vill prova tekniken. Att den har potential att öka försäljningen och att identifiera stamkunder och anpassa budskap är det ju ingen tvekan om.
Utanför Sverige är ansiktsigenkänning, eller face detection, i butiker redan verklighet på flera håll. I Finland installerades den till exempel i köpcentret Rajalla På Gränsen redan 2017.
Tänk dig att du kommer in i en klädbutik och du blir igenkänd vi skärmar i entren, butikens data vet då vad du har för storlek, vad du köpte senast, hur många bonuspoäng du har, vilka färger och material du gillar… Du får genast förslag och idéer, den perfekta servicen och ett pris anpassat för dig. Det låter ju toppen… eller?